Vraag en antwoord - Huur en betalen

terug naar overzicht

Wat moet ik vermelden als ik zelf de huur overmaak?

Wanneer u er voor kiest om de huur per bank aan ons over te maken, kan dit op ons IBAN-nummer: NL16RABO0172090377. Vermeld bij de betaling altijd uw voorletter(s), achternaam en volledige adres én uw klantnummer. Ook kunt u in het klantportaal uw huur via IDEAL betalen. Ga hiervoor naar Mijn HEEMwonen, log in en klik op  'Mijn betalingen'. klik vervolgens het bedrag aan dat u wilt betalen.

Wanneer wordt de huur geïncasseerd?

Bij HEEMwonen betaalt u de huur vooruit. Dat betekent dat u de huur uiterlijk de 1ste van de maand aan ons betaalt. De huur van mei betaalt u dus uiterlijk 1 mei. Bij automatische incasso wordt de huur de 1e van de maand van uw rekening afgeschreven. 

Wanneer wordt de digitale acceptgiro verzonden?

U ontvangt maandelijks rond de 20e van de maand een e-mailbericht met een link om de huur direct online te betalen. Met een paar klikken betaalt u dan via internet de huur via uw eigen bank. De huur moet uiterlijk de 1e van de maand aan ons betaald zijn.

Hoe kan ik mijn betaalgegevens aanpassen?

Om uw betaalgegevens in te zien en aan te passen, moet u zijn ingelogd op uw persoonlijke pagina 'mijn HEEMwonen'. Ook kunt u hier eenvoudig regelen dat uw huur iedere maand automatisch wordt afgeschreven. Voor uw eigen veiligheid is het niet mogelijk om zelf uw rekeningnummer te veranderen. Dat verzoek kunt u wel aan ons doorgeven als u bent ingelogd.  

Wat is mijn openstaand saldo?

Om uw huursaldo in te zien moet u zijn ingelogd op uw persoonlijke pagina 'mijn HEEMwonen'. Onder 'mijn betalingen' vind u dan uw huursaldo.  

Mijn huur is niet afgeschreven. Hoe kan dat?

HEEMwonen kan niet achterhalen wat hier de reden voor is. Wellicht stond er op dat moment te weinig geld op uw rekening? Om precies uit te zoeken waarom de huur niet is afgeschreven, raden wij u aan om contact op te nemen met uw bank.

Hoe is mijn huurprijs opgebouwd?

Om de opbouw van uw huurprijs in te zien, moet u zijn ingelogd op uw persoonlijke pagina 'mijn HEEMwonen'. Onder 'Mijn contracten' vindt u onder 'Huurprijs' een overzicht van uw totale huurprijs.

De huurpijs bestaat uit de netto huur en de servicekosten. De netto huur is de prijs die u betaalt voor het gebruik van uw woning en eventuele gemeenschappelijke ruimten. We berekenen deze aan de hand van het wettelijke puntenstelsel. Servicekosten zijn het bedrag voor bijkomende diensten zoals bijvoorbeeld de glasverzekering, het serviceabonnement, de wijkbeheerder (= huismeester), het groenonderhoud en het schoonhouden van algemene ruimten in wooncomplexen zoals lift en trappenhuis. In sommige woongebouwen vallen ook de kosten van gas, water en elektra onder de servicekosten. 

Hoe vraag ik huurtoeslag aan?

Voor vragen over huurtoeslag verwijzen wij u naar de website van de Belastingdienst of neem telefonisch contact op via 0800-0543.

Wat is het rekeningnummer van HEEMwonen?

Het rekeningnummer van HEEMwonen is: NL16 RABO 00172090377

Waarom betalen mijn buren minder huur?

Als een woning vrijkomt bekijken we of we de huur aanpassen. We verhogen de huur als de woning in verhouding tot de kwaliteit te goedkoop is. Dit heet huurharmonisatie. Pas als iemand gaat verhuizen komt huurharmonisatie aan de orde. Voor zittende huurders verandert er dus niets. Nieuwe huurders krijgen een huurcontract met de nieuwe, hogere huurprijs. Zo kan het voorkomen dat huurders naast elkaar in eenzelfde woning wonen en dat de huur verschillend is. 

Hoe kan ik mijn huur betalen?

U kunt op 3 manieren de huur betalen:

  1. Automatische incasso
    Bij automatische incasso wordt de huur automatisch op de 1e van de maand van uw rekening afgeschreven. U kunt een automatische incasso eenvoudig regelen als u bent ingelogd op uw persoonlijke pagina 'mijn HEEMwonen'. U gaat dan naar 'Mijn contracten' en vervolgens naar 'Betaalwijze'.
     
  2. Digitale acceptgiro
    U ontvangt hierbij maandelijks een e-mailbericht met een link om de huur direct online te betalen. Met een paar klikken betaalt u dan via internet de huur via uw eigen bank.
     
  3. Zelf betalen
    Wanneer u er voor kiest om de huur zelf aan ons over te maken, kan dit op ons IBAN-rekeningnummer: NL16RABO0172090377. Vermeld bij de betaling altijd uw voorletter(s), achternaam, volledige adres én uw klantnummer.

Ik kan deze maand mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

Kunt u tijdelijk de huur moeilijk betalen of heeft u financiële problemen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Bij een betalingsregeling maakt de incassoconsulent afspraken met u over het betalen van de huurachterstand. Aan de betalingsregeling zijn geen kosten verbonden. 

Betalingsregeling aanvragen?
Maak hiervoor een afspraak met één van onze incassoconsulenten door een e-mail te sturen naar incasso@heemwonen.nl. In sommige gevallen verwijzen wij u door naar de hulpverlening. U kunt ook zelf contact opnemen met deze instanties. Belangrijk is dat u hulp krijgt van een erkende organisatie. Voor schuldhulpverlening kunt u terecht bij het maatschappelijk werk in uw gemeente, te weten Impuls (Kerkrade) en Welsun (Landgraaf). 

Ik ben verhuisd en heb nog geen huurtoeslag ontvangen, wat nu?

Dit kan komen doordat u uw verhuizing nog niet doorgegeven heeft bij de Belastingdienst. Dit kunt u heel eenvoudig zelf regelen door in te loggen op uw persoonlijke pagina 'Mijn toeslagen' van de Belastingdienst. U kunt ook telefonisch contact opnemen met de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543.

Is mijn huurbetaling al ontvangen?

Om te controleren of wij uw huurbetaling al hebben ontvangen en verwerkt, moet u zijn ingelogd op uw persoonlijke pagina 
'mijn HEEMwonen'. Ga vervolgens naar 'Mijn betalingen'.