Vraag en antwoord - Servicekosten

terug naar overzicht

Ik betaal servicekosten. Wanneer krijg ik de afrekening?

U ontvangt de afrekening over het voorgaande jaar vóór 1 juli.

Ik krijg geld terug, wanneer kan ik dit op mijn rekening verwachten?

Als u geld terugkrijgt, zijn er drie mogelijkheden:
1. U krijgt op korte termijn de teveel betaalde servicekosten overgemaakt op uw bankrekening.
2. We verrekenen de teveel betaalde kosten met uw (huur)achterstand.
3. Het bedrag is kleiner dan € 0,50 en wordt niet uitbetaald.

Mijn afrekening is anders dan die van mijn buurman. Hoe kan dat?

Dat kan verschillende redenen hebben. Er kan bijvoorbeeld een verschil zijn tussen uw stookgedrag en dat van uw buurman. Andere redenen kunnen zijn: u woont niet even lang in de woning, de kosten worden niet gelijk over alle woningen verdeeld (verschillende verdeelsleutels) of u betaalt voor meer of minder diensten (zoals de lift).

Ik ben in de afrekenperiode verhuisd. Betaal ik dan toch voor het hele jaar?

Nee, in uw afrekening is rekening gehouden met uw huurperiode.

Hoe is de afrekening opgebouwd?

De afrekening ziet er als volgt uit: aan de ene kant ziet u de door u betaalde voorschotten en aan de andere kant de door HEEMwonen betaalde kosten. Het verschil tussen de voorschotten en de kosten is het bedrag dat u nog aan ons moet betalen of dat u van ons terugkrijgt.

Hoe kan het dat ik dit jaar (meer) moet bijbetalen?

Dat kan meerdere redenen hebben. Zoals bijvoorbeeld: het energieverbruik is gestegen, het aantal schoonmaakbeurten in uw complex was meer dan het jaar ervoor, er zijn meer lampen vervangen of de huismeester heeft meer uren aan uw complex besteed.

Ik wil mijn voorschot aanpassen, kan dat?

Voorschotten van algemene voorzieningen (zoals schoonmaak en groenonderhoud) kunnen we niet aanpassen. Alleen voorschotten voor stookkosten en (warm) water (Warmtewet) kunnen we voor u aanpassen als er een tussenmeter is. Wilt u het voorschot gewijzigd hebben, mailt u ons dan uw vraag. Stuur de mail naar huuradministratie@heemwonen.nl. Zet in het onderwerp: 'aanpassing servicekosten'. Vermeld uw naam, adres en telefoonnummer en vermeld duidelijk de reden waarom u het niet eens bent met het voorschot. Houdt u er wel rekening mee dat wanneer het voorschot naar beneden wordt bijgesteld, u volgend jaar misschien moet bijbetalen.

Ik krijg geld terug, maar mijn bankrekeningnummer klopt niet.

Dat is heel vervelend. Graag ontvangen wij zo spoedig mogelijk uw juiste bankrekeningnummer. U kunt een e-mail sturen naar huuradministratie@heemwonen.nl.

Ik moet bijbetalen, hoe kan ik dit doen?

Wij adviseren u het bedrag te betalen via een overboeking. Het is helaas niet mogelijk om voor de afrekening een AcceptEmail te sturen of gebruik te maken van incasso.

Is het bedrag minder dan € 10,00? Dan hoeft u niet te betalen.
Is het bedrag meer dan € 10,00? Dan betaalt u het volledige bedrag.